Czupi na górskim szlaku- Vogel i Jezioro Bohinj w bonusie

Kolejny dzień naszego pobytu w Słowenii to oczywiście kolejna wycieczka, łącząca tym razem zarówno góry, jak i wodę. Tym razem za nasz cel obraliśmy sobie bowiem Jezioro Bohinj i szczyt Vogel- i oczywiście wróciliśmy zachwyceni.

Jezioro Bohinj to największe jezioro w Słowenii, znajduje się na terenie Triglavskiego Parku Narodowego. Otoczone z każdej strony górami wygląda naprawdę pięknie i z całą pewnością warto odwiedzić to miejsce. Po jeziorze kursują wycieczkowe statki, z przystani Ukaz oraz Ribcev Laz, które umożliwiają przeprawę na drugi brzeg akwenu. Co ciekawe, są to jednostki elektryczne ponieważ znajdujemy się na terenie parku narodowego i ze względu na dobro żyjących tam gatunków używanie jakichkolwiek silników motorowych jest zabronione. Wokół jeziora zafundować można sobie także wycieczkę pieszą, szlak ma jednak długość 12 km, nie jest to więc krótka przechadzka a raczej dłuższa wyprawa. My postanowiliśmy zakosztować każdego z dostępnych środków transportu tworząc własne wycieczkowe combo, które szczerze polecamy.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od rejsu z przystani Ukanc, zależało nam bowiem na wjeździe na Vogel, na który kolejka startowała właśnie z drugiego brzegu jeziora. Ze znalezieniem przystani nie powinno być problemu, przy charakterystycznym kościółku nad jeziorem należy skręcić w lewo i po kilku minutach docieramy do naszego celu. Większy problem może być ze znalezieniem miejsca parkingowego jeśli podobnie jak my planujecie wycieczkę całodniową, miejsca w centrum mają bowiem czasowe ograniczenia parkowania wynoszące 3 godziny. Najlepiej zostawić samochód na dużym terenowym parkingu kilkaset metrów przed centrum miasteczka, za który zapłacimy 5 euro za cały dzień postoju. Biletów na rejs nie trzeba rezerwować wcześniej, spokojnie kupimy je na miejscu. Koszt rejsu, który w jedną stronę trwa ok. pół godziny to 9 euro za osobę dorosłą (12 euro w obie strony), dzieci do 6 r. ż. płyną za darmo. Rozkład rejsów sprawdzić można tutaj, statki pływają jednak dość często bo mniej więcej co 40 min, od 9.30 do 18.00. W trakcie rejsu, prócz podziwiania pięknych widoków można posłuchać także ciekawostek na temat jeziora i otaczających go szczytów, o których opowiada załoga. Po dopłynięciu do przystani Ribcev Laz, jeśli dodatkowo interesuje nas wycieczka na Vogel, czeka nas kilkaset metrów podejścia pod stację kolejki. Dla zmotoryzowanych jest tam przewidziany również parking. Bilet w obie strony kosztuje 24 euro, dzieci do 6 r. ż. wjeżdżają za darmo. Na górze znajduje się dość rozbudowana infrastruktura razem z restauracją, zagrodą z kozami i dmuchanym zamkiem oraz, przede wszystkim, cudowne widoki na znajdujące się w dole jezioro oraz okoliczne szczyty. Ruszyć można stąd dalej na piesze wędrówki lub przesiąść się na wygodną kolejkę kanapową (bilet w cenie wjazdu gondolą), która zawiezie nas na Orlove Glave skąd rozpościerają się jeszcze bardziej zapierające dech w piersiach widoki. Tym razem wyjątkowo postanowiliśmy skorzystać z dodatkowej przejażdżki, na którą namówiła nas Klarka. Tuż pod szczytem znajduje się także niewielka restauracja, w której zatrzymaliśmy się na obiad jedzony na tarasie w otoczeniu górskich krajobrazów. Drogę powrotną do kolejki pokonaliśmy już pieszo rozkoszując się bliskością gór. Przed zjazdem jeszcze krótki przystanek na wyskakanie nadmiaru energii na dmuchanym zamku i głaskanie pasących się nieopodal krów, po czym powrót na dół. Nie bylibyśmy jednak sobą gdybyśmy nie wykorzystali wszystkich możliwości jakie dawała nam dzisiejsza wycieczka, dlatego drogę powrotną do samochodu pokonaliśmy pieszo, wzdłuż ścieżki poprowadzonej wokół brzegu. Wybraliśmy wprawdzie ten mniej widokowy, ale jednocześnie krótszy wariant, dodatkowe 8 km mogłoby bowiem okazać się jednak małą przesadą. A tak wróciliśmy do samochodu lekko zmęczeni, ale bardzo zadowoleni, wycieczka na Vogel była bowiem kolejną okazją by poznać bliżej cudowne Alpy Julijskie. A w połączeniu w rejsem po jeziorze nie możnaby oczekiwać od tego dnia już nic więcej. Tym bardziej, że dzięki możliwości skorzystania z kolejki jest to opcja dostępna dla każdego. I każdemu ją polecamy.